Alma Ibérica

Spaanse en Portugese liederen vanuit de Iberische ziel

zondag 1 oktober 2023

Waalse Kerk, Begijnhof 30, Haarlem Route

Met zijn nieuwe dirigent Francisca Pizarro brengt het Haarlems Klein Koor op zondag 1 oktober een bijzonder concert met Spaanse en Portugese liederen uit de 20e eeuw: een programma waarmee we een tipje van de sluier van de Iberische ziel oplichten.

Centraal staat de prachtige muziek van de Italiaanse componist Mario Castelnuovo-Tedesco bij de dichtbundel ‘Romancero Gitano’ van de Spaanse dichter Federico García Lorca. Daarnaast zingt het koor werk van de Portugese, politiek geëngageerde componist Fernando Lopes-Graça, dat geënt is op democratische, antifascistische overtuigingen. De muziek voert ons terug naar de heftige en onzekere omstandigheden van waaruit de huidige democratische samenlevingen in mediterraan Europa zich hebben ontwikkeld. Het HKK combineert dit serieuze thema met traditionele volksthema’s uit diverse streken. We zingen over liefde, strijd en verdriet, over overwinning op het kwaad en over het vieren van het leven.

Joana Faria, gitaar

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door het Cultuurstimuleringsfonds van de Gemeente Haarlem.

Gemeente Haarlem

Joana Faria

Francisca Pizarro

Francisca Pizarro (Foto: Peter Holthuizen)