Ein deutsches Requiem, Johannes Brahms

Ein deutsches Requiem, Johannes Brahms

Het einde als nieuw begin

zondag 21 april 2024

Kerk O.L.V. Onbevlekt Ontvangen, Korte Zijlweg 7, Overveen Route

Het Haarlems Klein Koor, onder leiding van Francisca Pizarro, voert u graag mee: weg van afscheid en verdriet, en op weg naar de troost van het besef dat de dood niet een angstwekkend einde is maar slechts een doorgang naar een nieuwe fase.

Historische instrumenten

Voor dit concert worden 2 historische instrumenten gebruikt. Twee Blüthner vleugels uit 1857 en 1865. Alle twee volledig gerestaureerd en uit de Andriessen collectie. Oorspronkelijk is dit stuk uitgevoerd op vergelijkbare instrumenten uit dezelfde periode. De 2 vleugels klinken wezenlijk anders in vergelijking met modernere vleugels. De klank is milder en minder bombastisch dan moderne vleugels en is transparanter van toon. Deze vleugels zijn gebouwd vanuit een andere visie en dat is duidelijk te horen. Deze authentieke klank zorgt voor een originele uitvoering wat helemaal past bij hoe de muziek bedoeld is. Brahms hoorde tenslotte dit soort instrumenten toen hij de muziek componeerde. Daarmee zijn deze instrumenten in volledig balans en komt ook het koor optimaal tot zijn recht. Een unieke bezetting voor deze uitvoering.

Foto op affiche gemaakt door Kelly Sikkema

Charlie Bo Meijering en Jelena Popović, piano
Cristina Petcu, sopraan
Joris van Baar, bariton

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door

Het Haarlemsche Muziekfonds

Charlie Bo Meijering

Jelena Popović

Cristina Petcu

Joris van Baar

€ 20,00 (€ 12,50 voor kinderen t/m 14 jaar).

Inclusief programmaboekje en drankje na afloop.