Door Rinus Groot
Datum: 20-02-2006
Het Haarlems Klein Koor, ruim vijf jaar jong en min of meer een voortzetting van het opgeheven Haarlems Kamerkoor, heeft het eerste lustrum op een wel heel bijzondere manier vorm gegeven. In de Oosterkerk presenteerde het ensemble zich in een mix van opera, cabaret en maskerade. Ondanks de ludieke en vaak amusante "verpakking", kreeg de koorzang toch de hoogste prioriteit. Dirigente Martine des Tombe heeft van de koristen een mooi vocaal ensemble weten te maken.
Er is duidelijk veel aandacht besteed aan stemvorming, ritmische precisie en vooral het luisteren naar elkaar. Voor de talrijke luisteraars, waaronder veel kinderen, was er vanmiddag veel te horen en te zien. Het programma is buitengewoon gevarieerd: renaissance muziek van Orazio Vecchi en Adriano Banchieri gaan hand in hand met composities van Poulenc, Vic Nees en Hector Stamponi. Het koor heeft veel aandacht nodig voor de vocale prestaties maar moet daarnaast ook nog eens acteren en zich concentreren op de danspatronen. Uit alles blijkt dat er door de zangers hard is gerepeteerd. In elk geval heeft deze aanpak iets vernieuwends en is verfrissend voor zowel koor als publiek.
Een muzikale verrassing zijn de "Fragments from his dish" van Bob Chilcott. Op oude teksten worden gigantische pasteien, bestaande uit twintig pond boter, vier ganzen, twee kalkoenen, houtduiven en ossentongen muzikaal ten tonele gevoerd. Opvallend is de discipline waarmee alles wordt uitgevoerd, want vocaal is het allemaal verre van eenvoudig. Uiteraard moet muziek en theater hier goed geïntegreerd worden. Regisseuse Marelie van Rongen heeft een evenwichtig compromis gevonden tussen zang en theatrale effecten. Aardig is ook een geestige bewerking van de Belg Vic Nees over het liedje "Sur le pont d'Avignon".
Wel leuk maar iets te lang is "La Justa" (De Wedstrijd) van Mateo Flecha il viejo. Knap van de regisseuse is dat de vele changementen niet uitliepen op rommeligheid. Het Haarlems Klein Koor heeft laten zien en horen dat het experimenten niet uit de weg gaat en vernieuwend bezig is. Gehoord en gezien mogen we van dit ensemble in de toekomst nog de nodige verrassingen verwachten. Het was een kostelijke middag.
Bron: Haarlems Dagblad